Web 2.0 între gratuit şi business

Probabil că mulţi dintre dvs. aţi observat de ceva vreme incoace că nu mai puteţi viziona o bună parte din filmele de pe YouTUBE … pentru că nu vă aflaţi în ţara care trebuie. Nu vă faceţi griji, nu contează dacaă sunteţi în România sau în Statele Unite, regula se valabilă pentru toată lumea.

Nu pot să văd filmul pentru că nu sunt de unde trebuie?

Pentru cei care nu sunteţi în temă, celebrul portal de filme a introdus posibilitatea filtrării vizionării filemlor în funcţie de ţară. Astfel, unele filme pot fi văzute doar din anumite părţi ale globului. Explicaţia YouTUBE este că oricine ar trebui să aibă dreptul să cum şi cui să fie distribuit materialul său … teoretic. Practic se pare că doar utilizatorii importanţi pot face astfel de modificări. Mai mult, se pare că pot selecta astfel de opţiuni şi pentru filme care au fost identificate de YouTUBE ca fiind ale lor [utilizatorilor importanţi] (filme evident încărcate de utilizatori de rând, unul dintre aceştia fiind şi organizaţia din care fac parte, IP Workshop).

O parte din declaraţia oficială [1] a YouTUBE este următoarea:

The Video Identification tool is the latest way YouTube offers copyright holders to easily identify and manage their content on YouTube. The tool creates ID files which are then run against user uploads and, if a match occurs, the copyright holders policy preferences are then applied to that video. Rights owners can choose to block, track or monetize their content.

De sublinat este faptul că YouTUBE se referă la materialul lor, adică al deţinătorului dreptului de autor. Vă reamintesc, nu există nici o opţiune de acest gen pentru conturile normale.

Evident că marea majoritate a lumii nu este de accord cu aşa ceva, în primul şi în primul rând pentru că nu pot vedea video clipuri. De fapt YouTUBE şi declară că este pentru a proteja drepturile de autor ale producătorilor. Este foarte clar că se referă aici la majoritatea caselor de discuri şi distribuitorilor.

Dreptul la liberă exprimare

Impresia mea este că nu este vorba doar de nişte drepturi de autor. Nu am înţeles niciodată de ce Google a cumpărat YouTUBE. Costul achiziţiei a fost foarte ridicat şi au avut mult procese din cauza drepturilor de autor. Şi foarte ciudat, nu sunt reclame pe pagina YouTUBE. Nimic, poate doar una două lângă cîteva filme. Evident nu cred că suficiente pentru a merita investiţia.

Unii au fost foarte încântaţi de mişcarea Google, care astfel devine un adevărat susţinător al Web 2.0 (în sesul libertăţii accesului la informaţie şi libertăţii de exprimare). De altfel Google şi declară că [2]:

A Guide to Net Neutrality for Google Users

„Net neutrality” is an issue that will shape the future of the Internet. Google has created this guide to net neutrality, which includes a brief overview of the subject, an update on where things stand in the U.S. policy debate, a set of actions you can take to protect the Internet, and the text of an open letter from our CEO, Eric Schmidt.

What is Net Neutrality?

Network neutrality is the principle that Internet users should be in control of what content they view and what applications they use on the Internet. The Internet has operated according to this neutrality principle since its earliest days. Indeed, it is this neutrality that has allowed many companies, including Google, to launch, grow, and innovate. Fundamentally, net neutrality is about equal access to the Internet. In our view, the broadband carriers should not be permitted to use their market power to discriminate against competing applications or content. Just as telephone companies are not permitted to tell consumers who they can call or what they can say, broadband carriers should not be allowed to use their market power to control activity online. Today, the neutrality of the Internet is at stake as the broadband carriers want Congress’s permission to determine what content gets to you first and fastest. Put simply, this would fundamentally alter the openness of the Internet.

Practic Google declară că suţine dreptul la liberă informare şi exprimare.

Mediul de distribuţie YouTUBE

Eu cred, şi este o părere strict personală, că limitarea accesului la anumite filme pentru anumite ţări este doar începutul. Google a urmărit să devină, prin Intermediul YouTUBE, mediul de distribuire al informaţiei video pe Internet. Fac aici analogia cu calea undelor. Platforma de distribuţie pentru televiziunea clasică sunt undele TV sau satelitul. Pentru a crea o televiziune sunt necesare fie drepturi de emisie în frecvenţele TV, drepturi de emisie via satelit sau drepturi de distribuţie prin cablu TV. Din acest motiv, nu oricine îţi poate distribui materialul video.

Eu sunt de părere că nu în foarte mult timp, nu oricine va putea să mai pună filme pe YouTUBE. Vor găsi din ce în ce mai multe motive să le dea jos. Dacă ne gândim bine, este foarte greu sa faci un film care să nu conţină nici un material cu copyright (un poster in fundal, o melodie care se aude câteva secunde, un nume pronunţat etc.). După cum suţine YouTUBE, dacă există orice parte pentru care copyright-ul este deţinut de un terţ, acest terţ poate modifica drepturile de vizionare ale filmului.

O să vă dau un exemplu care mie mi s-a părut foarte sugestiv … sper să fie corecte datele.

Jocurile Olimpice din 2008 de la Beijing au un canal pe YouTUBE [3]. Datorită faptului că NBC [4] avea drepturi de difuzare exclusive pentru Statele Unite, acest canal nu putea fi vizionat de către locuitorii din SUA. Practic, NBC, care nu are nici un fel de drepturi de autor asupra Jocurilor Olimpice (doar nu le organizează ei), au avut dreptul (probabil contra cost) să limiteze accesul la filmele publicate pe canal. Mai mult, dacă oricare utilizator care a filmat (legal, plătind probabil o taxă) ceva la Jocurile Olimpice, pune un film pe YouTUBE, acesta poate fi blocat pentru Statele Unite de către NBC (care nu deţine nici un fel de drepturi de autor asupra respectivului film).

Extrapolând, este foarte posibil ca orice ştire (clip filmat de persoane oarecare) să fie dat jos pentru că … nu trebuie să fie difuzat în anumite zone (pentru că probabil unii ar avea de pierdut).

Vă las pe dvs. să trageţi concluziile … totuşi nu pot să nu mă gândesc la ce spune Google despre libertatea Internet-ului şi a informaţiei.

Vizionare plăcută … sper să nu interzică vizionarea videoclipului în România (canalul nu se poate vedea, însă videoclipurile sunt disponibile pe pagina oficiala a câtăreţei), melodia este draguţă.

Amy MacDonald – Run

Legături

  1. Declaraţia YouTUBE, http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=en&answer=83766
  2. Google Network Neutrality, http://www.google.com/help/netneutrality.html
  3. Canalul YouTUBE al Jocurilor Olimpice din 2008 de la Beijing, http://www.youtube.com/user/beijing2008
  4. NBC, www.nbc.com
  5. Amy MacDonald, www.amymacdonald.co.uk
Anunțuri

7 răspunsuri to “Web 2.0 între gratuit şi business”

  1. Dr.Parazitu Says:

    Parerea mea ca este cea mai mare porcarie porsibila pe care a putut-o face youtube-ul pentru ca astfel pierde un numar mare de vizitatori, iar site-urile precum metacaffe vor avea foarte mult de castigat, iar cei din urma chiar stiu sa aiba grija sa castige bani grei de pe urma vizitatorilor.

  2. Primodat Says:

    Am fost si eu uimita cand am vazut ca un film YouTube de pe blogul meu aparea ca fiind inexistent, nu avea nimik legat de drepturi de autor…
    iar la altul mi-a aparut acest mesaj cu interdictia pt zona din care sunt.
    Daca se fac restrangeri de genul asta, cred nu vor mai ramane decat filme de proasta calitate, facute cu telefonul, pe diverse teme subiective, sau filme pe are le poti vedea si in multe alte parti.

  3. Cristian KLEIN Says:

    Salut Alex,

    Nu știu dacă problema este atât de gravă pe cât o prezinți aici. Dacă înlocuiești cuvântul YouTube cu „distribuitor de conținut” și Google cu „motor de căutare”, îți dai seama că ești liber să alegi.

  4. Gabi Says:

    It’s all about control and ultimately, money…

  5. album Amy MacDonald Says:

    Poison Prince-Amy Macdonald…

    Macdonald started giveing concerts on stage acoustic gigs when 15 years old. Her influences include Travis, Pete Doherty, and The Libertines. After several performances in the USA, Amy showedup at festivals such as V Fest summer 2008….

  6. Andrei Says:

    Problema Net Neutrality este una foarte spinoasa si mi-e teama ca si eu impartasesc gandurile tale despre achizitia YouTube.

    Accesul la informatie in forma Internet-ului este una dintre cele mai noi libertati si incet incet si aceasta este atacata.

  7. Dr.Parazitu Says:

    Nu stiu daca ati aflat despre escrocheria pe care o face Google-ul si cu sugestiile pe care ti le da atunci cand initiezi o cautare. Sugestiile acelea defapt nu sunt reale sunt un fake pe bani grei…inca un argument in plus ca web 2.0 e o mare afacere:)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: